Lithiové baterie – současnost nebo budoucnost energie pro rybáře?

Všichni z nás máme asi nějakou zkušenost s olověnými nebo gelovými trakčními bateriemi, které používáme k elektromotorům či echolotům. Určitě tak víte, že jsou extrémně těžké a velmi pomalu se nabíjejí. Před 2 lety jsem se tak nemohl dočkat, až budu „upgradovat“ na mnohem lehčí li-Ion baterii Rebelcell. Pro moji loď a člun to byla opravdu revoluční změna. Rád bych se s vámi podělil o své zkušenosti na příkladu mé první „lithiovky“ Rebelcell 50Ah 24V. Od té doby jsem si ale pořídil i baterii s ještě větší kapacitou 100Ah 24V či dvanáctivoltovou 50Ah 12V. Zajímavé lithiové baterky dodává na náš trh ale i například značka Mivardi.

Rebelcell 50Ah 24V

Ke svému příďovému motoru jsem si pořídil tuto 24V baterii. Ta má hmotnost pouze 9,5 kg, ale množstvím naakumulované energie nahrazuje dvě 105Ah baterie o celkové hmotnosti 55 kg! To je naprosto zásadní rozdíl jak pro manipulaci s baterií, tak pro vyvážení samotné lodi. Na přídi je totiž každý kilogram navíc sakra znát. V extrémních podmínkách to může být rozdíl mezi naplněním lodi či člunu vodou a ne. Taková nálož ampér vám se středně těžkou rybářskou lodí v normálních podmínkách bez problémů vydrží na několik dní chytání. Tím ovšem výhody nekončí. Baterie Rebelcell se extrémně rychle nabíjejí. Olověné baterie o stejné kapacitě byste jednou nabíječkou nabíjeli zhruba 20 hodin. 50AH 24V Rebelcellku ale nabijete za 4–5 hodin! Potřebujete k tomu ale speciální nabíječku. Lithiové baterie mají navíc 5× delší životnost (udává se 1 000 až 1 500 cyklů).

Obrovskou výhodou lithiové baterie je její lehkost

I nám, kdo jezdíme na ryby velice často, by měla vydržet více než 10 let. Na baterii je 2 roky záruka. Neponičíte je ani úplným vybitím proti kterému má pojistku. Také neztrácí během používání svůj výkon. Lithiové baterie lze využívat na 100 % jejich výkonu, dokud nejsou úplně prázdné. Když tímto způsobem používáte olověné baterie, jejich výkon se časem zhoršuje. Olověný akumulátor by měl být vybíjený maximálně do 50–70 %, kvůli nesprávnému pólování, extrémnímu teplu a chladu. To také vysvětluje, proč 50AH 24V nenahrazuje dvě 50Ah olověné baterie, ale dokonce sestavu o dvou 105Ah bateriích. Několikrát jsem svoji Rebelcellku vybil úplně na nulu. S tím, že to skutečně funguje tak, že pokud vám indikátor nabití ukazuje 1 %, jedete stále na plný výkon. Ve chvíli, kdy klesne na 0 %, chod motoru se úplně zastaví. „Lithiovka“ také neztrácí svoji kapacitu v chladu, což je dalším významným benefitem pro nás chytající i v zimním období, kdy se kapacita olověné baterie sníží několikanásobně.

O stavu baterie nás informuje digitální displej

Lithiové baterie jsou také šetrnější k životnímu prostředí než olovo. Lithium je totiž přírodní sůl. 50AH 24V lithiová má rozměry 259×167×212 mm. To je zhruba o třetinu více, než má 50Ah olověná baterie, ale mnohem méně, než mají dvě 105Ah olověné baterie, které jsou jejím ekvivalentem. A to i přesto, že má olovo několikanásobně větší hustotu, než lithium. Navíc máte v případě této baterky vše zabudované v jedné krabičce. A neskáčou vám tak v lodi nebo člunu dvě baterky.

Vychytávky

Baterie Rebelcell jsou také vybavené indikátorem napětí v podobě displeje, který vás neinformuje o poklesu napětí po 25 %, jak bývá obvyklé, ale mnohem podrobněji o poklesu o každé procento. Nemusíme tak spoléhat na voltmetr nebo indikátor na elektromotoru. Součástí této baterie jsou také dva USB výstupy. Bez problémů si tak v nich dobijete svůj mobilní telefon nebo čelovku. Ale pozor! Tyto vstupy jsou zároveň nejslabším místem těchto baterií. Nejsou totiž zdaleka tak voděodolné jako baterky trakční. A voda do nich při neopatrné manipulaci nejčastěji vnikne právě přes USBčko. Pokud ho nepoužíváte, mějte ho proto vždy zavřené krytkou, která je součástí baterie. A pokud používáte lithiovku třeba ve vlnách nebo v dešti při kaprařině, raději ji dejte do nějakého nepromokavého obalu. V přívlačových lodích bývá baterka zavřená v některé z přihrádek a vnikající vody se proto bát nemusíme. V případě, že se baterie přehřeje nebo je s ní jiný problém, automaticky se vypne. Spustí se sama automaticky, když se vše vrátí do limitních hodnot.

Použití

Při přívlači, sumcařině či lovu na živou rybičku nalezne skvělé uplatnění pro použití u silnějších 24V příďových motorů nebo klasických 24V elektromotorů na zrcadlo. Kapraři ocení její kvality při spárování se silnými 24V elektromotory při lovu na velkých vodních plochách ve vlnách a při dalekých vyvážkách. Pro připojení k echolotu se k ní dá pořídit redukce na 12 V. Díky své kapacitě se jedná o baterii, se kterou můžete klidně vzít rodinu na projížďku.

Lithiovku využijeme i při kaprařině. K 24V baterii se dá pořídit i 12V redukce na echoloty, což oceníme u echolotů s velkou obrazovkou.

Shrnutí

Jsem přesvědčen o tom, že lithiové baterie jsou písní budoucnosti následujících let. Přinášejí obrovskou kvalitativní změnu oproti běžným olověným bateriím, které používáme. Za kvalitu se ale samozřejmě platí. Tato baterie s nabíječkou stojí cca 30 000 Kč. Stejná kapacita Rebelcellky ve 12 V vyjde na 15 000 Kč. Když ale uvážíte, že si za to koupíte baterii, která je 5× lehčí, má 5× větší životnost, 5× rychleji se nabíjí a je několikanásobně menší, pak je to pro ty, co si takovou investici mohou dovolit, jasná volba.

Další zajímavé články naleznete v tištěné verzi časopisu Kajman, magazínu Kapr a na www.kajman.cz

Přidejte komentář

Prosíme Přihlášení komentář